پرونده فیلم- اراذل بی آبرو

پرونده فیلم: اراذل بی آبرو

نام لاتین: Inglorious Basterds

 

محصول 2009 آمریکا و آلمان

نام کارگردان: کوئنتین تارانتینو

نام بازیگران: براد پیت ، ملین لارون ، کریستوفر والتس ، دیانا کروگر ، الی روت ، مایکل فاسبندر و ....

برنده اسکار بهترین بازیگر دوم مرد کریستوفر والتز در نقش سرهنگ هانس لاندا و کاندید اسکار بهترین فیلمبرداری ، بهترین کارگردانی ، بهترین تدوین ، بهترین صداگذاری ، بهترین موزیک و بهترین فیلمنامه و کاندید نخل طلایی و برنده بهترین بازیگر نقش دوم مرد از جشنواره کن

موضوع : در فرانسه در زمان اشغال نازی ها ، دختری یهودی به نام سوشانا ( لوران ) به دنبال انتقام کشتار خانواده اش به دست نازی ها است . او صاحب یک سینما در پاریس است که وزیر تبلیغات نازی ها می خواهد افتتاحیه فیلم نازی ها را در آن انجام دهد و در این افتتاحیه خود هیتلر حضور پیدا می کند ، در این میان یک واحد چریکی بی رحم  به فرماندهی یک یهودیبه نام آلدو راینه که به کشتار نازی ها می پردازد در پی حمله به این سینما در روز افتتا ح برمیآید و ....

نظر: فیلم ارذل بی آبرو در 5 فصل ساخته شده است . نام فیلم ماخوذ از یک فیلم ایتالیایی درجه 2 به همین نام در سال 1976 می باشد . فصل بندی فیلم شباهت زیادی به فیلم معروف دیگر تارانتینو به نام بیل را بکش دارد . ژنر فیلم از گروه فیلم های جنگی حساب می شود با این تفاوت مهم که با توجه به داستان فیلم ، تاریخ به راحتی دستکاری می شود تا مخاطب به مجازی بودن داستان فیلم به پی ببرد . تارانتینو فیلمنامه این فیلم را  طی ده سال نوشته و برای آن زحمت زیادی متحمل شده است . آنچه که تارانتینو را از بسیاری از کارگردان های دیگر متمایز می سازد ، ایجاد فضاهای بدیع و موضوع پردازی های جدید با نماها و ایجاد هیجانات خلاق است . از اینرو کارهای سینمایی وی بخصوص دو فیلم بیل را بکش (در دو جلد ) و همین فیلم (اراذل بی آبرو ) دارای اهمیت و ارزش زیادی برای اغلب منتقدهای سینمایی است . آنچه می توان در ویژگی های فیلم اراذل بی آبرو مهم دانست به شرح زیر است :

-محور اغلب فیلمهای تارنتینو ، براساس انتقام است و اصل این فیلم براین مبنا ساخته شده است . منتهی فضای انتقام بطور موازی و مستقل  در یک شخصیت زن و یک گروه چریکی ادامه پیدا می کند . معمولا وی در فضاسازی انتقام های خود ، جانبدارانه برخورد می کند و سعی دارد آن را توجیه مثبت کند . شروع دردناک فیلم و یا الفاظی که نازی ها و هیتلر مرتبا در باره یهودی ها به کار می برند ، در جهت تایید این انتقام جویی هاست ..

-تارانتینو در این فیلم و همچنین فیلم مشهور خود بیل را بکش ، از نمایش صحنه های خشن دوری نمی کند و حتی در طراحی صحنه های مرگ و زجر افراد طراحی های دقیق و خلاقیت های ذاتی اش را فراموش نمی کند ، شاید از اینروست که بتوان این فیلم وی را از دیدگاه بدآموزی های ناشی از نمایش خشونت ، فیلمی هشدار دهنده دانست .   

-محاوره ها و گفتگوهای رد و بدل شده در این فیلم صریح و دقیق هستند . این دیالوگ ها دارای اهمیت زیادی هستند ، اگرچه بعضی از دیالوگ ها بیش از حد طولانی به نظر می رسند ولی تارانتینو سعی کرده است با کلوزاپ های صورت وبازی با آن ها ، حرکات دوربین ، طراحی مناسب و قراردادن آن ها در فضای هیجان آوری ، این دیالوگ ها را برجسته کند .وی سعی می کند با ایجاد سکوت فضای اطراف و تغییر آن ها با روند دیالوگ  و تمرکز بر این دیالوگ ها تمرکز مخاطب را بر آن ها از بین نبرد .

- در این فیلم ، دو قطبی بودن عناصر داستان با مرزبندی کاملا برجسته مشخص می شود . وی با تعریف این مرز ، با توجه به سابقه بین المللی که در ذهن مخاطب در باره جنگ جهانی دوم و دشمنی نازی ها با یهودی ها وجود دارد ، حداکثر استفاده را از کنتاکت این دو قطب با هم بعمل آورد . وی در حالت های مختلف عناصر و شخصیتهای این دو قطب را با هم روبرو می کند که در این فیلم دیالوگ ها و درگیری های بعد از آن  اهمیت زیادی دارند . از اینروست مخاطب فیلم ، با این آمیزش ها و تضادها در فضای هیجان قرار می گیرد و فیلم دارای تاثیر گذاری بسیار زیادی است ، جوریکه صحنه های فیلم بخوبی بعد از پایان فیلم در ذهن مخاطب خود به یاد می ماند .حضور این دو قطب در فیلم ، بستر فیلم را دارای زندگی و ضربان جذابی  می سازد .

-اشاره های داستانی یا تلمیح های فرنگی ، آشنایی زدایی و یا نمایش عناوین بازیگران فیلم بدیع و جالب هستند . مثلا قتل هیتلر یا اشاره جالب سیندرلایی فیلم به کفش های جا مانده خانم بریجت(دایانا کروگر) ازابتکارهای آشنا زدای تارانتینو هستند. در داستان سیندرلا ، لنگه کفش سیندرلا باعث خوشبختی اش می شود ولی خانم بریجت باعث مرگش !  و یا همانطور که مشهور است آلمانی ها یهودی را قتل عام می کردند و آن ها را می سوزاندند در این فیلم داستان عکس می شود ، ما به جز فصل اول نشانه ای از قتل عام یهودی ها نمی بینیم ، بلکه این آلمان ها هستند که سوزانده و قتل عام می شوند. شاید این نشان از انتقامی باشد که سازندگان فیلم به قیمومیت یهودی ها  در خیال خود از آلمان ها می گیرند .     می شود گفت تارانتینو با وارونه جلوه دادن بعضی از موضوعات آشنا ، فیلمی شگفت انگیز  را تولید کرده است !

- شاید نقطه ضعف این فیلم را در دو موضوع بتوان خلاصه کرد . یکی ، تحقیر نازی های آلمانی با همه دبدبه و عظمتی که داشتند و بدان معروف بودند ، این باعث می شود فیلم تا حدودی به سمت فیلم های تبلیغی ضد نازیسم با گرایش به سمت حمایت از مظلومیت یهودی ها تبدیل شود ، بخصوص اینکه بارها در طول فیلم نازی ها یهودی ها را با الفاظ مدفوع ، موش ، خوک و غیره ذکر می کردند . دومی این است که مثل اغلب فیلم های تارنتینو ، این فیلم ، فیلمی است تصویر گرا و داستان گرا با چهارچوب از پیش طراحی شده، که همه چیز آن در داستان شروع و تمام می شود و لذا چیزی را برای مخاطب خود باقی نمی گذارد ، لذا شاید بتوان گفت از این زاویه فیلم های تارانتینو فیلم های عامه پسند هستند که فاقد روح معنوی ژرف و اندیشمندانه هستند و به نظر می رسد با جنبه سرگرم کننده با مهارت ساخته شده است . 

- اما یک چیز احساسی و شخصی، آنچه من از دیدن این فیلم فهمیدم  ، عدم تاثیر احساسات آدم های آسیب دیده در فیلم بود . تارانتینو بقدری در خلاقیت ها ، طنزها و نو آوری های خود افراط کرده است که مظلومیت های افراد آسیب دیده در داستان فیلم ، به جز در فصل اول فیلم ، فراموش می شود !! شما چه نظری دارید ؟.......

/ 7 نظر / 55 بازدید
لیلا

منم نقدش کردم[لبخند]

امین موسی وند

ضمن سلام و عرض ادب و احترام حضورشما باداستان كوتاه جديدم .حاصل نگا هاي من و نگاه هايي به روشني مهتاب.منتظرنظرات ارزشمند و سازنده ي شمادوست عزيز هستم .

امین موسی وند

ماجراي اين داستان واقعي است ... روسري آبي با قدم هاي سبز دعوتيد به خوانش و نقد داستان با احترام [گل]

ماندانا

سلام و تبریک بابت از سرگیری فعالیت ها این همتن نقدی است که در مجله دانشکده ئ ما چاپ شد دیگه؟ منم به روز شدم بعد از رفتن شما ما هم رفتیم، حالا امده ایم

فراخوان شعر فجر

به فضل و یاری پروردگار، و به همت و همدلی شاعران معاصر، در آستانه سی‌وچهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و برای رشد و شکوفایی بیشتر شعر و شاعری در ایران اسلامی، هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر برگزار می‌شود. این جشنواره کاملاً رقابتی است و تمام سنین، مضامین، قالب‌ها و حوزه‌های شعری (سنتی، نیمایی و سپید، سرود و ترانه، طنز)و بخش ویژه کودک و نوجوان را در بر می‌گیرد. در پی اهانت به ساحت مقدس پیامبرگرامی اسلام (ص) و بنا به دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ، امسال بخش ویژه پیامبر مکرم اسلام(ص)، به جشنواره افزوده شد و شاعران گرامی می توانند آثارشان را در قالب های مختلف شعری(فقط یک اثر) به دبیرخانه ارسال دارند. این دوره همانند سال گذشته،کتاب‌های پژوهشی و نقد در حوزه شعر (منتشر شده ازفروردین 1389 تا پایان آذر 1391)رانیزپذیراست بديهي است ارزيابي براساس آثارارسالي خواهدبود وازبرگزيدگان به نحو شايسته اي تقدیربه عمل خواهدآمد.(افزایش مبلغ جوایز نسبت به دوره ی گذشته) به مدارک ناقص یا آثار ارسال شده بعد از مهلت مقرر ترتیب اثر داده نخواهد شد و در رقابت شرکت داده نمی‌شوند. آثار ارسالی شاعران به صاحبان اثر

سیمین شیرالی

سلام نادر عزیز دوست داشتم که احوالت رو بپرسم امیدوارم که خوب باشی